Van evenementen in kunstencentra, documentaires en onderzoeksartikels tot virtual reality en street art op muren in Kuregem, Gent en wegkwijnende Zuid-Europese dorpen... met verbindende projecten brengen we jongeren, kunstenaars, sociaal werkers, journalisten en documentairemakers samen om een symbiotisch verhaal van de toekomst te schrijven. 

Waar The Polar Project in 2018 boven de doopvont werd gehouden als een innovatief, multidisciplinair storytellingplatform over klimaatverandering, vonden we gaandeweg steeds meer vaste grond in de analyse dat de klimaatcrisis niet losgekoppeld kan worden van de andere grote crises van onze tijd, zoals een razendsnel verlies aan biodiversiteit, milieuvraagstukken, sociaal-economische ongelijkheid, mentale gezondheidsproblemen en verlies aan identiteit.

Onze opgebouwde expertise met klimaatstorytelling - grote crossmediale onderzoeksdossiers en sociaal-culturele projecten met kwetsbare jongeren - gooien we niet zomaar weg. Wel verbreden we de blik van het symptoom klimaatopwarming naar de grondoorzaak van de grote crises van de eenentwintigste eeuw: een antropocentrisch, op extractie gericht maatschappijmodel dat onvoldoende antwoorden biedt op urgente uitdagingen.

In het Antropoceen geloven we in het sprookje van de mens als middelpunt van het bestaan. De waarde van alles wordt afgemeten aan het nut dat het heeft voor de mens, alsof het de taak van de natuur zou zijn om hem te dienen. Dat verantwoordt geweld tegen de natuur en extractie als grondbeginsel van onze economie: de extractie van grondstoffen, een uitputtende, extractieve vorm van landbouw, de extractie van koeien aan de fabrieksband. De extractie van arbeid zelfs, arbeid die geen energie geeft, maar energie neemt, getuige de vele burn-outs, en, er een koloniale component aan toevoegend, de extractie van onderbetaalde arbeid in lageloonlanden.

Daarom pleiten we, samen met steeds meer innovatiedenkers, voor een nieuw samenlevingsmodel en tijdperk: het Symbioceen. In dat Symbioceen krijgt de natuur gelijke rechten als de mens en is geen extractieve, maar een regeneratieve, symbiotische filosofie de grondslag van de economie. Geen antropocentrisme, maar ecocentrisme, waarin het ecosysteem normbepalend wordt. Aangezien de mens deel is van het ecosysteem en wij zonder niet kunnen overleven, is het ecocentrisme, of symbiosedenken, bovendien een veel mensvriendelijker alternatief.

The Polar Project vertrekt vanuit het rotsvaste geloof dat alle grote maatschappelijke verwezenlijkingen vertrekken vanuit een goed verhaal. Verhalen werven. Verhalen maken van crises kansen tot een beter, gezonder leven. Aantrekkelijke, inclusieve verhalen maken mogelijk wat voorheen onmogelijk leek. Dat doen ze al eeuwenlang, en ook nu zullen ze de kiem zijn van een broodnodige cultuuromslag. De omslag van een extractief wereldsysteem naar een symbiotische, regeneratieve samenleving, waarin de mens weer deel wordt van zijn leefmilieu, waarin energiebronnen, voeding en arbeid écht energie geven, in plaats van ze te onttrekken. Een verhaal dat we samen moeten en kunnen verwezenlijken.

We bedanken het Vlaams Journalistiek Fonds, dat ons hielp om uit de startblokken te schieten. Koning Boudewijnstichting en Erasmus+, om ons te ondersteunen in onze missie om van sociaal-ecologische actie een écht inclusief verhaal te maken, waarin niemand achterblijft. Journalismfund, Fonds Pascal Decroos, Postcode Loterij Fonds, Free Press Unlimited, deBuren en 11.11.11 om onze onderzoeksprojecten met werkbeurzen te onderstutten, en natuurlijk onze mediapartners Knack en VRT, en onze sociaal-culturele partners De Centrale, Vermeylenfonds, Graffiti vzw en vele anderen.

Verbindende projecten zijn meer dan ooit broodnodig. Word lid van The Polar Project om deel uit te maken van dit verhaal. Om als luis in de pels van kortetermijndenkers daadkrachtig, toekomstgericht beleid af te dwingen. Om samen een nieuw, beter sociaal-ecologisch contract met de toekomst af te sluiten.

Lid worden kan al vanaf 1 euro per maand op onze Patreon-pagina en duurt minder dan een minuut. U krijgt toegang tot onze ledenzone, korting voor onze evenementen en andere extra’s erbovenop. Via onze nieuwsbrief bent u als eerste op de hoogte van al dat moois.
 

De makers

Jan De Deken
Jan De Deken
Oprichter

Jan De Deken (1985) reist sinds 2010 de wereld rond op zoek naar opmerkelijke, impactvolle verhalen. Hij werkte als freelancecorrespondent in Rio de Janeiro en maakte onderzoeksreportages en documentaires in veertig landen, onder andere voor Knack, de VRT, Vrij Nederland en De Groene Amsterdammer.

In april 2018 verscheen zijn non-fictieboek ‘Melk, honing, kerosine’ (Querido), waarin Jan wereldwijd op zoek gaat naar wat mensen gelukkig en ongelukkig maakt. Geconfronteerd met het besef dat mentaal welzijn niet kan floreren in een ongezonde omgeving, richtte hij The Polar Project op om aan een constructief verhaal rond sociaalecologisch bewustzijn te bouwen.

Thomas Ceulemans
Thomas Ceulemans
Gastauteur

Thomas Ceulemans studeerde in 2002 af aan het RITS met de kortfilm Etrobo, geïnspireerd op de bekroonde animatiefilm Taxandria van Raoul Servais. 
Zijn eerste strepen verdiende hij echter in de non-fictie wereld. Hij reisde meermaals de wereld rond en regisseerde onder andere de documentairereeksen ‘Wildcard Tanzania’ en ‘Wildcard Myanmar’ (Canvas), waar hij de wetenschap bekeek vanuit een poëtisch perspectief. In 2011 ging Thomas in zee met het productiehuis Sancta Media. Hij maakte er de eigenzinnige documentairereeks 'Couleurs Carolo' (RTBF) over de stad Charleroi. Daarna stapte hij mee in het project Zooks, een langspeelanimatiefilm waaraan hij 6 jaar werkte. Momenteel vertoeft hij vooral in Burkina Faso waar hij werkt aan een nieuw filmproject. 

Voor The Polar Project maakte hij samen met Jan De Deken de Vranckx-reportage 'Amazones', en het audiovisuele luik van deze longread over de strijd van inheemse volkeren in Brazilië.

Charlotte Van den Broeck
Charlotte Van den Broeck
Gastauteur

Charlotte Van den Broeck (1991) is dichter en performer. 
In 2015 debuteerde ze met Kameleon, waarvoor ze de Herman de Coninck debuutprijs kreeg. In 2017 volgde haar tweede bundel Nachtroer, bekroond met de Paul Snoek prijs. 
In oktober 2019 verschijnt haar prozadebuut Waagstukken, over architectuur en zelfmoord.
Op het podium zoekt ze naar een performatieve benadering van poëzie als dramatische vorm. Ze droeg voor op o.a.: de Nacht van de Poëzie, Poesiefestival Berlin, Saint Amour, Woordfees Stellenbosch, de opening van de Frankfurter Buchmesse 2016 (samen met Arnon Grunberg). 
Haar bundels werden vertaald naar het Engels, Duits, Frans, Spaans en Servisch. Ze is kernredacteur bij het literaire tijdschrift DW B.

Op vraag van The Polar Project schreef Charlotte het gedicht Terra Preta (link op de naam), ook te beluisteren in voice-over in de VR-reportage Amazones 360°. (link) Op 30 september 2019 brengt ze het gedicht op het podium van De Centrale in Gent

Foto © Koen Broos

Jana Coorevits
Jana Coorevits
Gastauteur

Jana Coorevits (1990) is filmmaker en fotograaf. Ze studeerde audiovisuele kunsten aan Sint Lukas Brussel en werkt als artistiek onderzoeker aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Aan de basis van haar artistieke praktijk ligt een gedetailleerd onderzoek naar narratieve technieken binnen literatuur, film en fotografie. Haar artistiek werk speelt zich af in een tussenruimte: een gebied waar de grenzen tussen een innerlijke wereld en de buitenwereld vervagen en het onderscheid diffuus wordt. Een mentaal landschap waarin niet door middel van taal en denken tot beeld wordt gekomen, maar waar beeld ontstaat vanuit de ruimte tussen woorden, tussen gedachten, de witruimte rond de inkt. 

Jana leverde dit fantastische beeld bij het gedicht Terra Preta.

Foto © Joke De Wilde

Wim Forceville
Wim Forceville
Gastauteur

Wim Forceville is een ‘interdependent’ producer van artistieke en maatschappelijk relevante ervaringen. Hierbij gebruikt hij graag immersieve tech die de kijker meeneemt voorbij de waan van de dag. Momenteel werkt hij aan de Cinematic VR-fictiefilm Kinshasa Now van Marc-Henri Wajnberg, aan een VR-stuk met gedichten van Omar Kayyam en illustraties van Azam Mazoumsadeh, en aan Phenomena, een surrealistische komedie in 3D-animatie met Wim Reygaert, Thomas Meynen en Xander Clerkx. Daarnaast is hij docent en onderzoeker aan LUCA School Of Arts in Gent. In het LUCA-onderzoeksproject Cohack Reality - designing in XR gebruikt hij XR als ontwerptool in vijf case studies.

Wim werkte met Jan De Deken aan de VR-documentaire Amazones 360°, die op 30 september in première gaat in De Centrale (Gent). 

Lotte De Troyer
Lotte De Troyer
Gastauteur

Lotte De Troyer (1988) studeerde aan LUCA School of Arts in Brussel. Ze werkte als monteur voor verschillende productiehuizen waaronder de VRT, Bonka Circus en De Chinezen. Naast haar televisiewerk monteerde ze ook de theaterdocumentaires Jerusalem 1.2 (BERLIN), Heimat 2 (De Nwe Tijd) en de docu-film Strokes of Madness. Momenteel doorkruist ze het land als freelancereporter voor De Chinezen.

Voor The Polar Project liet ze haar montage-magie los op de documentaires Klimaatslaven, Particular Matters en Smeltend Land.